Biuro Obsługi Interesanta
Godziny urzędowania:
Poniedziałek : 8.30 – 18.00
Wtorek – Piątek : 8.30 – 15.30
telefony
(22) 50 91 158, 50 91 159
Z A R Z Ą D Z E N I E Nr 34/09
Prezesa Sądu Rejonowego dla Warszawy Pragi – Północ w Warszawie
z dnia 01 grudnia 2009 r.
w sprawie utworzenia Biura Obsługi Interesantów w Sądzie Rejonowym dla Warszawy Pragi – Północ w Warszawie
Na podstawie § 554a ust. 1 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. MS Nr 5, poz. 22, z późn. zm.) oraz § 32 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 lutego 2007 r. - Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz. U. Nr 38, poz. 249) zarządzam co następuje:
§ 1
Z dniem 02 grudnia 2009 r. tworzę w ramach Oddziału Administracyjnego Sądu Rejonowego dla Warszawy Pragi – Północ w Warszawie Biuro Obsługi Interesanta (zwane dalej BOI) wraz ze stanowiącą jego wydzieloną część czytelnią akt. BOI jest punktem obsługi interesantów, o którym mowa w § 554a zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. MS Nr 5, poz. 22, z późn. zm.).
§ 2
Organizację i sposób działania BOI i czytelni akt określają ich regulaminy, stanowiące załączniki do niniejszego zarządzenia.
§ 3
1. Nadzór bieżący nad wykonywaniem zadań BOI sprawuje Kierownik BOI.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych zobowiązani są do udzielenia pracownikom BOI wsparcia merytorycznego i wymiany niezbędnych informacji dla sprawnego i kompetentnego prowadzenia obsługi interesantów w Sądzie.
§ 4
Zarządzenie podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w budynku Sądu Rejonowego dla Warszawy Pragi – Północ w Warszawie oraz umieszczeniu na stronie internetowej Sądu.
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
DZIAŁANIE BOI
Stanowiska w BOI
W Biurze Obsługi Interesanta (pokój 40 – punkt udzielania informacji) znajduje się obecnie 5 (pięć) czynnych stanowisk (łącznie ze stanowiskiem kierowniczym), obsługującym poszczególne piony:
1. Kierownikiem BOI jest osoba wywodząca się z I Wydziału Cywilnego;
2. osoba jest z II Wydziału Cywilnego;
3. osoba z III Wydziału Karnego;
4. osoba z VI Wydziału Pracy (ta osoba obsługuje również sprawy gospodarcze)
5. osoba z V Wydziału Rodzinnego i Nieletnich.
Każda z tych osób obsługuje w pierwszej kolejności interesantów przychodzących do BOI i mających sprawy w pionach (Wydziałach), w których pracowały osoby obsługujące.
Kierownik BOI jest osobą koordynującą pracę w BOI. Rozmawia także z interesantami w sprawach o zwiększonej problematyczności. W razie uzasadnionej potrzeby (przy zwiększonej liczbie interesantów) również obsługuje interesantów, w szczególności w sprawach cywilnych, z uwagi na potwierdzony fakt, iż do spraw rozpoznawanych przez Wydziały Cywilne przychodzi najwięcej interesantów.
Sposób przyjmowania interesantów
W BOI przed wejściem do pomieszczenia interesanci pobierają numerek zgodnie z właściwością - interesującą tematyką.
Poniżej zdjęcie panelu, który wydaje numerki. W celu uzyskania numerku należy dotknąć na panelu interesujący dział i następnie pobrać wydrukowany numerek.
Następnie interesanci oczekują na wywołanie numerka – sygnał i wyświetlenie.
Podział na piony nie jest podziałem sztywnym, chociaż w pierwszej kolejności pracownicy przywołują ustawione przy swoich stanowiskach tzw. priorytety, co oznacza, że w pierwszej kolejności do danego stanowiska będą przywołane tylko odpowiednie numerki. tzn. głównie tych pionów, z których pochodzą pracownicy (osoby obsługujące ).
Przedstawia się to następująco:
- stanowisko kierownicze/pierwsze A - ustawiony jest priorytet dla: ”przyjmowanie wniosków” i dla spraw cywilnych;
- stanowisko drugie B - ustawiony jest priorytet dla spraw cywilnych;
- stanowisko trzecie C - ustawiony jest priorytet dla spraw karnych;
- stanowisko czwarte D - ustawione są dwa priorytety: dla spraw gospodarczych i pracy;
- stanowisko piąte E - ustawione są dwa priorytety: dla spraw rodzinnych i nieletnich oraz spraw z pionu pracy.
Istnieje oczywiście możliwość elastycznego, czyli dowolnego przekazywania numerka z jednego stanowiska do innego (np. gdy sprawa jest na tyle złożona, że wymaga poszerzonej znajomości rzeczy – osoby z odpowiedniego Wydziału).
W BOI priorytetem jest jak najkrótszy czas oczekiwania interesanta na profesjonalną obsługę.
Zadania Kierownika BOI
są następujące:
- nadzór nad pracą BOI i Czytelni;
- opracowywanie sprawozdań z działalności BOI – Czytelni za okresy miesięczne, kwartalne i roczne;
- opracowywanie zakresów czynności;
- udzielanie odpowiedzi na e-maile w BOI;
- przyjmowanie wniosków o wydanie orzeczenia;
- wydawanie zamówionych orzeczeń;
- przyjmowanie interesantów w sprawach konfliktowych;
- przyjmowanie interesantów.
Odpowiadanie na maile w BOI
Na maile przychodzące do BOI odpowiada Kierownik BOI. Odpowiedzi udzielane są w miarę możliwości na bieżąco. Podczas nieobecności Kierownika odpowiedzi udziela osoba z pionu, którego dotyczy pytanie.
BOI a porady prawne
W BOI nie udziela się porad prawnych i informacji, które naruszyłyby przepisy innych aktów prawnych, w tym o ochronie danych osobowych.
Przez poradę prawną należy rozumieć skonkretyzowaną informację, mającą zastosowanie w danej sprawie, opartą na informacjach lub materiałach przedstawionych przez Interesanta. Celem porady prawnej jest udzielenie wskazówek co do sposobu przedstawiania, argumentowania i dowodzenia przez Interesanta przed Sądem w przedmiocie, którego sprawa dotyczy lub polega na sporządzeniu w sprawie projektu pisma procesowego.
UWAGA!
Dodatkowe, wiążące informacje znajdują się w Regulaminie na podstawie, którego BOI działa.
REGULAMIN
§ 1
1. BOI powołane jest do obsługi interesantów wszystkich wydziałów Sądu Rejonowego dla Warszawy Pragi – Północ w Warszawie;
2. BOI mieści się w sali nr 40 na parterze budynku Sądu Rejonowego dla Warszawy Pragi – Północ w Warszawie przy ul. Terespolskiej 15 a.
§ 2
1. BOI przyjmuje interesantów w poniedziałki w godzinach 8.30 – 18.00 oraz od wtorku do piątku w godzinach 8.30 – 15.30, z zastrzeżeniem przerw ustalonych przez kierownika.
2. Do zadań BOI należy zapewnienie obsługi interesantów oraz ułatwienie im uzyskania niezbędnych informacji, udzielanych w miarę potrzeby i możliwości, w szczególności poprzez:
1) informowanie o:
a) sposobach wszczęcia postępowania i podstawowych dokumentach, które należy złożyć przy wnoszeniu sprawy do sądu;
b) kosztach sądowych, sposobie ubiegania się o zwolnienie od kosztów sądowych;
c) przesłankach ustanowienia obrońcy, adwokata lub radcy prawnego z urzędu;
d) rodzajach środków odwoławczych i terminach do ich wniesienia;
e) wydziałach w sądzie, ich właściwości i lokalizacji, numerach telefonów i godzinach ich urzędowania;
f) terminach i miejscach rozpraw;
2) udostępnianie list kancelarii adwokackich, radcowskich, notarialnych i komorniczych, listy tłumaczy przysięgłych oraz listy mediatorów w zakresie właściwości Sądu Rejonowego dla Warszawy Pragi – Północ w Warszawie;
3) udostępnianie listy niektórych innych instytucji pozasądowych (Ministerstwo Sprawiedliwości, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, rzecznik konsumentów, inspekcja pracy, jednostki Policji, organizacje pozarządowe itp.);
4) udostępnianie listy lekarzy sądowych uprawnionych do usprawiedliwiania nieobecności i informowanie o zasadach usprawiedliwiania nieobecności,
5) udostępnianie formularzy sądowych i wzorów pism sądowych w typowych sprawach rozpoznawanych przez poszczególne wydziały.
§ 3
1) Informacje udzielane są bezpośrednio;
2) Pracownik BOI w toku wykonywania swych obowiązków służbowych obowiązany jest umożliwić interesantom realizację ich uprawnień i egzekwować powinności w sposób zgodny z prawem, wykazując należytą troskę ochronę ich słusznego interesu.
§ 4
3) BOI nie udziela porad prawnych i informacji, które naruszyłyby przepisy innych aktów prawnych, w tym o ochronie danych osobowych. Przez poradę prawną należy rozumieć skonkretyzowaną informację, mającą zastosowanie w konkretnej sprawie, opartą na danych lub materiałach przedstawionych przez interesanta, której celem jest udzielenie wskazówek co do sposobu przedstawiania, argumentowania i dowodzenia jego stanowiska przed Sądem w przedmiocie, którego dana sprawa dotyczy, lub która polega na sporządzeniu projektu pisma procesowego.
4) Informacji o sprawie rozpoznawanej przed Sądem udziela pracownik BOI na zasadach określonych w § 31 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 lutego 2007r. – Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz. U. Nr 38, poz. 249).
§ 5
Przyjmowanie korespondencji wpływającej do sądu jest zadaniem Biura Podawczego.
W BOI dopuszczalne jest jednak złożenie następujących pism:
1) wniosek o wydanie odpisu orzeczenia;
2) wniosek o wyrażenie zgody na widzenie;
3) wniosek o zwrot kosztów podróży w procesie karnym;
4) wpłata poręczenia majątkowego przy zastrzeżonym tymczasowym aresztowaniu;
5) wpłata grzywny w przypadku pozbawienia wolności;
§ 6
W czytelni są udostępniane akta sądowe osobom uprawnionym.
W czytelni są przyjmowani interesanci, którzy zamawiają kserokopie wskazanych kart z akt sądowych lub wykonują fotokopie kart z akt sądowych.
Informację opublikował: Wiktor Piber
Czas wytworzenia informacji: 13.12.2010
Dokument oglądany razy: 5 465